sila klik dan berikan ikan saya makan...kesian dia lapar =p

SUKA BLOG INI?

Who's Read..?

online counter

nuffnang

27 Februari 2011

tak tahu lah nak tulis pasai apa kali ini..





ermm..? any gud idea..? i have no idea.. gggrrrr..!!

ffuuuhhhh..!
**wink.. ~ idea datang kembali..(sambil mentol tetibe muncul di atas kepala..)

ok..!

topic kita kali ini membicarakan tentang 'kanta lekap' atau lebih sinonim dengan pangilan contact lens..

ok..apa pendapat anda mengenai lens..? bagi saya, ini adalah satu transformasi yang bagus kepada mereka yang memakai cermin mata.. secara tak langsung menambahkan keyakinan kepada sang pemakai..

cuba bayangkan, kalau ada orang power cermin mata sampai 700++ mesti tebal cermin mata beliau kan..? memang sekarang pelbagai jenama cermin yang kita boleh dapati, dimana untuk menipiskan cermin mata tersebut..

walaupun pelbagai teknologi dicipta dengan rawatan leser untuk memulihkan 'rabun', namun kita harus memikirkan kepada mereka yang tidak berkesempatan membuat perubatan leser tersebut.. mungkin kos kewangan menjadi punca.. entahlah..saya pun tak berapa pasti..

tadi saya sentuh pasal 'menambahkan keyakinan'.. ok tahukah anda, atau adakah anda tahu, seseorang yang mengenakan cermin mata, akan agak kurang berkeyakinan berhadapan dengan orang ramai..?

mungkin fakta saya betul.. dan mungkin anda fikir fakta saya juga salah.. ok..saya nak tanya..: adakah anda salah seorang yang mengunakan cermin mata..?

tak..?

oh..maknanya anda tak merasai perasaan orang 'rabun'..
pernahkah anda memakai cermin mata..?

sebab tu, kanta lekap dicipta bagi mereka untuk mengubah cara penampilan..

takan lah, pergi audition 'Mentor', baju meletop..kasut tinggi tak hingat.. rambut curl bagai.. tapi pakai cermin mata.. tebal pulak cerminya.. macam tak kena kan..?

jadi, apa salahnya mengunakan contact lens... tapi bagi mereka yang tak biasa atau takut, baik tak payah guna..

hehehehhe.. jangan mara ye.. ni pendapat saya semata-mata..

for me..

saya suka pakai cermin mata..tapi lagi suka pakai lens..


saya telah mengunakan lens hampir 4 tahun... ada buruk dan ada baiknya mengunakan ia.. ia bergantung kepada kita bagaimana menjaga..

berbagai-bagai brand saya guna.. ada yang sesuai, dan ada yang kurang sesuai.. kenalah pandai memilih.. mata tu aset tau..!

oleh kerana mata saya agak 'besar' saya perlu mencari diameter or curve yang besar.. saya pernah pakai brand freshlook, nampaknya kurang sesuai untuk saya.. mugkin sesuai untuk orang mata kecil je kot..

so sekarang saya mengunakan brand dari 'korea'... walaupun pelbagai tanggapan negatif tentang brand tersebut, saya tetap pakai..

dulu memanglah takut juga, tapi lama-kelamaan, sudah menjadi serasi bagi saya =)

tempoh pemakaian adalah setahun.. tetapi disarankan mengunakan 5-6 bulan sahaja.. tetapi saya hanya menggunakan hanya 2 bulan untuk menjaga kebersihan..

yelah kita manalah nampak backteria kan..tak kan setiap kali nak pakai nak tengok kat teleskop bagai lak kan..?

pemilihan solution juga penting untuk memelihara kelembapan lens.. macam saya, saya menggunakan jenama neosoft.. ok je bagi saya.. tapi kalau kewangan dah kukuh, agaknya nak tukar brand lain lah.. jenama complete tu..orang kata bagus.. emmm..

setakat ni, hampir 20 pasang contact lens saya simpan untuk buat collection suka-suka..

antara kaler yang saya pernah pakai ialah, brown, hazel, gray, blue gray, terqoise, green, black, violet...


kaler biru je belum pernah pakai.. tak beranilah pakai kaler menyerlah gituew.. dulu masa belajar bolehlah pakai kaler ikut suka.. sekarang dah kerja, perlulah sesuaikan ikut keadaan..

mentanance saya untuk 2/3 bulan kalau pakai lens ialah:
  • lens - RM35
  • Solution - RM13
so..total ialah rm48.. untuk 2/3 bulan...

kalau mentanance saya kalau memakai cermin mata ialah :
  • sekali buat je rm400..
tapi cermin mata tak tahulah tahan sampai bila.. kalau cuai kita, sehari dah boleh patah.. melayanglah rm400 tu.. huh..

=)

Tiada ulasan:

LinkWithin

Eh, ada entri berkaitan rupanya..

Snag a button

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...