sila klik dan berikan ikan saya makan...kesian dia lapar =p

SUKA BLOG INI?

Who's Read..?

online counter

nuffnang

19 Mac 2011

KISAH RM10.00 DAN TAYAR BOCOR

sesiapa yang duduk di sekitar Bandar Baru Uda, Johor Bahru mungkin tahu cerita ini... ataupun mungkin anda tidak tahu..

ok nak cerita ni...

cer cite cer cite.... heheheh

ok..minggu lepas saya dan sang pakwe menikmati Nasi Beriani di kedai Nasi Beriani Abah di BBU.. boleh tahan nasi beriani kat situ.. sambil mengorder Kacang Pool.. tapi kacang pool kat kedai tu masih belum boleh lawan kedai kacang pool kat bomba tu.. kat situ lagi mantop kacang pool dia tu..

ok..sebenarnya bukan itu yang saya nak ceritakan..

ok..lepas habis sepinggan nasi dan kacang pool, aku bergerak ke kedai sebelahnya, kedai manik... hehehe.. i like.. 30 minit masa aku habis di situ aje.. =)

orang dah minat manik nak macam mana kannn..macam cerita mia oooh mia pulok.. heheh

(^^)

ok..selesai membeli sebungkus dua manik, kami bergerak mahu balik dan menuju ke kereta...belum sempat bontot kami mencecah di seat kereta, satu suara merayu-rayu meminta bantuan..

"abang..cik adik.. tolonglah saya.. tayar motor saya bocor..saya orang susah.. duit saya tertinggal kat rumah.. telefon bimbit tak ada..saya nak minta tolong kat sedara lupa nombor dorang pulak..tolonglah bang..saya nak minta RM10.00 je..tolonglah..."

kami berpaling sesama sendiri..melihat tayar motor pakcik tersebut...

emmm..mamang pancit.. tapi kedai motor kan sebelah ni jek..kenapa pakcik ni tak nak pergi kedai motor ni je... hati kami berdetik..

oleh kerana tak sampai hati melihat pakcik tersebut merayu-rayu, kami pun bagi jelah RM10.00.. kami tidak minta dibalas semula.. dan anggaplah itu sebagai sedekah.. mungkin kali ini dia susah..esok lusa kita pulak kan..

kami pun meneruskan perjalanan setelah memberi RM10 kepada pakcik tersebut.. =)

ok..semalam teringin pulak nak makan pecal lele... huisshhh.. meleleh air liuq... malas nak pergi jauh-jauh.. kami pergi makan di BBU jek di Medan selera rahman... pecal lele dia memang sedap... ehehehehe..

ok..selepas mengenyangkan perut... perut ni tetiba sakit pulak.. rasa macam nak buang *** la..hehehe..ok..kami singgah di petronas jalan padi malinja..

ini yang diceritakan oleh sang pakwe sementara aku di toilet membuang...

cer cite cer cite.....

"yang, nak tahu tak tadi ada pakcik yang aritu kita bagi RM10 tu datang kat kereta ni..minta duit RM10 dengan bagi alasan yang sama macam aritu..ayat dia pun sama...abang memang cam dialah orangnya yang minta kita RM10 tu.."

"abestu..?"

"abestu abang tak bagi laa.. abang cakap... "pakcik, baru minggu lepas saya jumpa pakcik minta RM10 dengan alasan tayar bocor... pakcik sebenarnya kerja apa..? angkat konkrit guna motor sampai bocor ke..? pakcik jangan tipu..kalau tak ada duit pergilah cari kerja...jangan nak menipu orang dengan alasan macam ni..."

wahhh..hebat betul abang aku bermuzakarah...

"abestu pakcik tu cakap ape..?"

"dia mengomel lah tak dapt duit, cakap abang ni kedekot lah..lepas tu dia gi mintak kat kereta sebelah pulak.."

ooooo..dahlah abang..kita tak payah layan orang macam tu..kita bukan kedekot tak nak bagi..tapi cara dia tu salah..tak kan lah tayar bocor hari-hari..? macam tak logik jek..

kami meninggalkan petronas tersebut dengan mood yang kurang baik akibat eksident tersebut..

sempat aku menjeling ke arah pakcik tersebut.. dia siap buat port dekat pam tayar, duduk menagih simpati..

ooo..lepas kat depan bank RHB kau port kat situ, harini kau port kat petronas pulak ye..pandai betul taktik kau ni...

entahlah aku tak paham lah dengan pakcik tu.. ye..memang saya nampak tayar pakcik tu kempes..tp saya tahu tayar tersebut memang segaja dikempeskan.. kalau tak, kenapa pakcik mesti port dekat dengan kedai motor atau pam motor..

pastu, jangan lah menipu..cakap tayar motor bocor bagai.. saya cari rezeki juga..penat juga kerja..tapi pakcik sedap2 jek minta-minta dengan alasan macam tu..

nasihat saya kepada pakcik tersebut : pakcik kalau nak minta sedekah saya tak kesah.. tapi jangan guna tektik tayar bocor.. amat keji saya rasakan.. baik pakcik minta sedekah dari pakcik tipu orang ramai...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Eh, ada entri berkaitan rupanya..

Snag a button

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...