sila klik dan berikan ikan saya makan...kesian dia lapar =p

SUKA BLOG INI?

Who's Read..?

online counter

nuffnang

06 Mac 2011

NO MONEY, NO TALK LAH..!!


lagi terang nak bersuluh lagi, dah siang nak berlampu bagai lagi..! hahahah.. macam tu lah awak..!!

hidup tak ado pendirian.. ya hado..!!

apa nilai persahabatan bagi anda..? adakah nilai persahabatan anda bernilai RM5.00? RM10.00 atau RM1.00?

jawapannya ada pada anda sendiri..

tetiba nak tulis pasal this entry sebab baru lepas melihat rancangan 'macam-macam Aznil' di astro.. this topic kali ini mereka membincangkan tentang nilai sesebuah persahabatan, hutang dan kasih sayang mana yang lebih berharga..?

  • situasi pertama...
sahabat..?? time kita senang tiba-tiba jek muncul ye..? muka kita baru lepas keluar kat paper sebab menang cabutan bertuah bla..bla.bla.. tetiba jek ramai pula yang menhantar SMS tak juga ramai yang menelefon mengucapkan tahniah bagai..

lepas tu muncul lah sorang dua yang mengadu soal kewangan bagai, nak pinjam duit, ada juga yang tanpa segan silu suruh kita belanja.. tak tahu malu..!

bila kita tak nak belanja, cakap kedekut lah.. kemut lah.. itu lah.. nak bolot sorang lah..lupa kawan lah.. aishhh..pelbagai kata-kata dilemparkan.. ishh..! tak kuasa mak..!

hello.. yang menang aku.. bukan kau..! dulu time aku susah, ada ke korang pandang aku..? hehehe.. ni adalah salah satu steatment yang akan dikeluarkan jika tahap kesabaran tidak dapat dikawal dan terkawal lagi..

  • situasi kedua...
ok, sedang lepak-lepak bersama-sama kawan di kedai minum 'angah D&C' sambil mengorder chiken chop RM5.00 dan air sirap berharga RM1.20.. yang sorang sahabat mengorder sama macam saya order.. kita keluar berdua jek.. saja menghilang bosan..

steatmen mula-mula nak kuar saya bagi tahu, makan sendiri-sendiri bayar.. no sponser-sponser.. bila tiba dikaunter, juruwang mengtotalkan jumlah yang kami melantak tadi.. " Dik, semuanya RM12.40.." so maknanya sorang RM6.20

masing-masing berpandangan, tanda siapa yang akan bayar.. hello, kan dah cakap bayar sendiri-sendiri.. tiba-tiba kawan aku cakap..

"zila, kau bayar dulu pakai duit kau, aku ada RM50.00 la..tak ada pecah.. nanti aku bayar ESOK"..

sedikit rasa menyirap.. alasan kalau tak nak bayar yang paling femes ialah "duit RM50.00 tak ada pecah"

so, ESOKnya bila berselisih, tak kan kita nak mintak " oit, semalam kau hutang aku RM6.20..bila nak bayar.."

tergamak ke anda nak minta kat kawan RM6.20 tu..? sepatutnya dia paham-paham lah dah makan duit orang..bayar lah..!

bila kawan tu tak bayar, mulalah kita bercerita kat orang yang dia tak bayar hutang kita.. lepas tu mulalah timbul cerita-cerita yang kurang enak..

adakah nilai persahabatan kita berharga RM6.20..??

kepada sang sahabat, janganlah jadikah alasan RM50.00 tu sampai tak nak bayar.. kenapa? sayang sangat ke nak pecah duit RM50.00 tu? sendiri pikirlah wahai sahabat..!

kalau anda sayang akan persahabatan anda, lekas-lekas lah bayar hutang.. walaupun berharga sepuluh sen..

dulu saya ada seorang sahabat, minta keluar outing sama-sama, teringin nak makan steamboat katanya, tapi dengan syarat saya yang belanja..hahahahanjing betul lah.. janganlah buat orang macam tu..kelak kepercayaan itu akan hilang hanyut bersama niat jahat awak tu walaupun hanya gurauan, sebab kita tak tahu niat orang hendak bergurau atau sebaliknya..seeloknya sebelum menyusun kata-kata, fikirkanlah ayat itu sesuai atau tidak..

so kita ambil pendekatan yang simple je hari ini..

NO MONEY NO TALK..!!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Eh, ada entri berkaitan rupanya..

Snag a button

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...