sila klik dan berikan ikan saya makan...kesian dia lapar =p

SUKA BLOG INI?

Who's Read..?

online counter

nuffnang

29 Julai 2012

istilah KAWAN dengan HUTANG/PINJAM memang sinonim kan..?


ok.. pada bulan Ramadhan yang barakah ni aku tak nak la timbulkan ape2 isu yang boleh mengurangkan puasa kita.. tapi aku terpanggil unttuk menulis satu entry ni..

KAWAN..?

ape tu istilah kawan..?

adakah ia datang waktu kita memerlukan.. adakah kawan itu datang sewaktu ia mahu pinjamkan bahu untuk menangis.. adakah juga untuk menambahkan beban yang ade??

kalau anda kawan saya.. tentu jawapannya ada di fikiran anda..

ekceli KAWAN bukan untuk anda ingin mendapatkan 'sesuatu'..

KAWAN juga bukan untuk anda mudah meminjam sesuatu..

aku bersyukur dengan rezeki yang ada.. dan memang patut kita berkongsi dengan orang ramai..

tapi, kalau tiap2 bulan asyik muka kau ajer yang nak meminjam duit, tak ke fade-upnya aku..? alasan yang tak munasabah.. if kalau tak berpendapatan, usahakanlah.. dalam hadis pun dah cakap 9/10 rezeki kita itu datangnya dari perniagaan.. insyallah.. tapi kalau nak berniaga perlulah mencukupkan modal dengan usaha sendiri.. jangan hanya semata2 mengharapkan bantuan 'kawan' bila terdesak..

yang kawan ni kadang2 tak sampai hati jugak nak menolak pemintaan sang kawan.. aishhh.. gaji kita sama.. kau ade kereta, aku pun ade kereta.. kau ada rumah sewa, aku pun ade rumah sewa.. kau ade ibu ayah, aku pun ada jugak.. dimanakah kekurangannya gaji kita..?

disinalah yang amat perting bila berbelanja.. toleh2 sikit hari kemudian hari.. bukan nak berbelanje ikut nafsu diri.. akhirnya cukup bulan, kawan juga yang jadi sasaran..

kadang-kadang bukan taknak kasi pinjam dan bukan juga kedekut.. ia lebih dari 'kepercayaan' iaitu kejujuran.. kau nak pinjam duit, kau beri alasan 'tipu' ko.. itu belum lagi soal bayar tak bayar..

aku malas nak meminta-minta macam pengemis dijalanan.. macam orang mintak sedekah..! walhal yang aku minta itu itu HUTANG aku.. hak aku..! tapi macam aku pula yang berhutang dengan kau...

kalau setakat RM50 nak putus kawan la.. hape la..itu lah.. rasanya dah setahun lebih aku jadi pengemis.. minta hutang orang.. yang peminjam tak reti bahasa nak pulang2..

masa kau susah, kau kata dompet ko tercicir, satu sen pun ko tak ada kan.. tambang balek rumah pun tak ade.. disuruh aku bank in duit rm50.. aku pun ikot je la.. tapi aku rasa macam dah kene pukau je.. kata dompet ilang tp macam mana nak amek duit tu pkai mesin ATM..

sendiri jawaplah..

aku ni terpaksa menebalkan buka, mesj kat fesbuk ko.. bila nak bayar hutang...? bila..? tapi senyap tanpa berita..

aku harap di bulan yang mulia ini sama2 la kita renung2 kan.. ape yang kita terkurang dan ape yang kita terlebih..

wallah'hualam..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Eh, ada entri berkaitan rupanya..

Snag a button

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...