sila klik dan berikan ikan saya makan...kesian dia lapar =p

SUKA BLOG INI?

Who's Read..?

online counter

nuffnang

08 Ogos 2012

HOBI MAKCIK ROTI




mak aku bilang, aku ni berseni orangnya.. tangan berseni.. cehcehceh.. puji dirik sendiri pulak kan.. tak ade la.. mak aku yg cakap.. di cakap tangan aku ni kalau buat ape pun semua jadik.. tak macam akak aku yg no.2 tu.. tangannya panas kot..ekekkeke.. dia sendiri kata.. tanam pokok, pokok mati kering.. ish..isshhh..

tapi bagi aku dok la pandai mana.. setakat ikut buku resepi boleh lah.. kalau nak reka2 sendiri, ko hengat aku cheff..??

kahkhakhhh..!!!

ekceli kalau semua orang ikut betul2 resepi, semuanya akan lancar.. dok gituew..???

tapi aku ni kalau masak lauk memey fail...!!!

*** tapi masih boleh diterima oleh tekak aku.. tekak orang lain tak tahu la pulak kan... hihihi

aku ni suka memasak.. tapi tak ade la suka makan hasel masakan sendirik.. naseb baik ade orang tukang habeskan..

dulu kala kitorang adek beradik memang suka makan Pizza.. so memacam cara buat kulit pizza.. yang paling batak, kitorang guna roti kosong pastu celup telor.. pastu baru letak filling bagai.. pastu bako.. yang habes lichin tu tang filling jek.. yang roti tu terkontang-kanteng jek dalam loyang..

ish..ishh.. tak patot...!

pastu kitorang try and error ikut resepi kat makcik internet... kali ni buat doh la.. butter, tepung bagai semua la.. tapi tak menjadik pun.. dohnya macam something wrong jek.. benyek orang kata.. tapi macam aku katakan, fillingnya habes lichin jugak.. kesian enchek doh kene buang kat tong sampah..

**siannn...

tiba la satu hari yang ceria dan segar...huhu.. tetiba dapat mentol kat atas kepala (idea) tengok resepi kat makcik internet.. dan kali ini aku yakin makcik internet tidak bohong..!!

mudah je resepinya.. tepung, telo, yis, susu, air, gula, butter, garam.. semudah A,B,C....

rupa2nya hasel dari mengodek enchek google, untuk pembuatan roti harus dan harus menggunakan TEPUNG HIGH PROTIEN...!! ape tu kak peah..? means tepung yang boleh menaikkan doh tu berganda2 la.. macam tepung roti, tepung diamond.. tu semua tepung tinggi protien.. kalau pembuatan kek pun sesuai jugak guna tepung ini.. tapi tak semua kek ok..

dengan semangat kental aku pun ikut step by step.. first day aku buat roti kaya.. pastu buat next day aku buat roti berbagai bentuk dan rasa..

ALHAMDULILLAH...

tidak menghampakan. hasel percubaan yang pertama tu menjadi dengan jayanya... hihihi.. sedap.. dohnya pun macam roti kat kedai.. sedap.. orang kata kalau nak jual pun boleh.. tapi tak ade la tahap dewa nak menjual pun.. cecukup la bisnes manik.. itu pun tak terkejar..

korang layan la beberapa gambar hasel air tangan sendiri..

<3 <3

Tiada ulasan:

LinkWithin

Eh, ada entri berkaitan rupanya..

Snag a button

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...