sila klik dan berikan ikan saya makan...kesian dia lapar =p

SUKA BLOG INI?

Who's Read..?

online counter

nuffnang

14 Ogos 2012

[REFRESH] anak patung kertas di suatu ketika dulu..huhu




bila nak dekat raya ni, tetibe kepala aku teringat memori daun pisang.. eh.. bukan.. memori zaman budak2 tak cukup umur..hikihik.. iaitu memori.....

ANAK PATUNG KERTAS...!!!
barang rare tu..!!

aku tak ingat umur berapa aku berjinak2 dengan dunia khayalan ni.. mungkin sewaktu umur 5-10 tahun kot.. berkeping2 anak patung aku gi beli.. duit belanje pun habes membeli anak patung ape ntah..

al-maklumlah, zaman dulu tak mampu nak beli baby doll macam anak2 zaman sekarang.. dulu harga babydoll yang paling murah RM10.00.. dapat anak patung dan aksesori.. tapi masa zaman tu nilai RM10.00 tu macam RM50.00 tau... korang mana tahu..! hihi

so, langkah perjimatan dan tak nak menyusahkan mak bapak aku ketika dulu, kitorang lepas abes sekolah akan menyinggah kedai runcit.. bendanya macam sekeping kertas bersaiz A4.. dan kita kene kopek2 kan.. ntah aku nak terangkan pun tak reti.. tapi korang tahu la macam mana rupanya kan??

masa tu watak2 anak patung kertas sailormoon menjadi kegilaan.. semua di kumpul.. baju anak patung tu jangan cakap la.. berpuluh2 ada.. dari baju tido sampai baju jalan..

tapi aku dapat rasakan, pada zaman era kemodenan ni, kesian kat budak2 zaman sekarang.. sebab korang tak 'merasa' bermain benda ni.. korang pergi la jelajah kat kedai2 lain, benda ni dah tak ade jual dah.. dah pupus orang kata..!!

bebudak zaman sekarang ni nak main babydoll yg iklan kat tibi tu.. bagi makan..sikat rabot..pastu yang paling terkini, doll tu boleh berak.. dan boleh tukarkan lampin.. wakakaka.. sorylah..! zaman aku tak ade benda2 tu.. hahah tak mampu beb..!

sebenarnya banyak lagi permainan bebudak dulu yang tak ade pada zaman sekarang.. kalau permainan batu seremban (ade 6 bijik di isi kacang hijau) mungkin sekarang ni ade lagi la bebudak perempuan main lg..

permainan lawan pemadam pun aku rasa belum pupus lagi.. ni budak2 lelaki ni memang suka..! hahaha...

bila aku terpikir balik, manalah berkotak2 anak patung kertas aku tu yer.. dah 20 tahun tinggalkan benda tu.. bila aku buang? ke mak aku buang? heheh.. tapi kalau aku jumpe balik permainan tu, siyes aku teringgatkan balik memori dengan jiran2 main tengah2 panas bermain benda alah tu..

p/s : eh, mana nak dapat benda tu lagi yer? nak simpan satu papan untuk anak cucu aku ni..! rare beb..!

9 ulasan:

juliza akafera berkata...

weh aku rase men lawan pemadam ade lagi kut...pasal adik aku selalu bawak balik pemadam banyak gile...tu hasil menang lawan pemadam la tu...kah...dulu aku suke main ceper (tutup air botol. sekarang air botol pun nan ado...

Nur Hazielah berkata...

ye btl.. dulu pas abes UPSR aku pun slalu main ceper kat skola.. lawan pemadam tu bdk skolah rendah je yg suka ..hahaha

lg satu letak cermin shapperner kat kasut..pastu skodeng kain budak pompuan.. kan2..?

juliza akafera berkata...

skodeng xpenah dowh..tu keje budak nakal mcm ko je.aku baik.kihkih...

Nur Hazielah berkata...

kahkah.. ooo lupa.. time tu ka sopan lagik..so tak buat la keje2 ni kan..hahah

Tanpa Nama berkata...

Kat kedai runcit blakang umah sya ada jual ank ptung kertas tu..tpi yg ni dia jual dlm bntuk buku .dia kna kopek juga .1 buku 40 sen jew

Nur Hazielah berkata...

a'ah.. ade juga jual dalam buku.. wah murah jugak yer 40sen,...kira takade la mahal sgt..sbb dulu pn beli dlm arga 20sen jek gitu..

Tanpa Nama berkata...

kat mana ya?sekarang tengah cari patung kertas nie...

Tanpa Nama berkata...

salam...di mana ader jual anak patung kertas nie ya sis...puas cari xjmp

Unknown berkata...

Kalau nak awak boleh ke facebook page Anak Patung Kertas/Paperdoll :)

LinkWithin

Eh, ada entri berkaitan rupanya..

Snag a button

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...