sila klik dan berikan ikan saya makan...kesian dia lapar =p

SUKA BLOG INI?

Who's Read..?

online counter

nuffnang

29 Januari 2011

scrambled eggs OR crumble beads...?

ok.. yang ini Scrumbled Eggs

(wahhh..sedapnyer.. kecur air liuq melihatnya..sesiapa yang rajin mai lah hantar sepiring dua kat saya..heheh)

ok... ini pulak Crumble Beads...

(design sendiri..manik sendiri..buat sendiri..baju sendiri..semua sendiri...huhuhu)

ok... sebenarnya tak ada beza pape pun antara dua benda ni.. nama je maybe seakan-akan.. dulu aku sendiri terfikir kenapa corak manik di atas dipanggil crumble..? bila dah buat sendiri, tengok dan berfikir... ohh...mungkin coraknya yang agak berserabut sikit sebab tu dipanggil crumble..

tetiba perut ni teringin nak makan scrambled eggs..wahh..sedapnya dengan limpahan susu segar dan sayur.. emmm..sedap.. ok.. siap satu scrambled eggs.. kalau orang melayu kata telur hancur.. hehehe.. kalau orang putih kata 'srambled eggs' sebab bezanya hanya campur susu segar..

kalau kita orang melayu kacik-kacik kan bawang lepastu pukul sampai kembang..pastu goreng hancurkan.. makan dengan roti pun dah boleh layan.. hahahha

tapi sekarang semenjak-menjak iklan Sheila Rusli yang kat TV tu, selera orang ramai pun dah bertukar..termasuk aku =)

hehehe.. letak telur 2 biji, letak bawang, letak mayonis 2 sudu.. pukul sampai tangan naik kebas..hahahha..!

pastu GORENNNNGGGG...!!

wahhh..! memang kembang gebu setamanlah senang citer.. kenapa ye gebu semacam..maybe moyonis kot.. hahahah..

aku tengok telur goreng sheila rusli cantik semacam jek... bulat dia pun cantik jek.. tebal pulak tu.. agaknya entah berapa biji telur dia letak.. hahahah

tapikan.. kalau pakai mayonis ni telur kita memang cantik..tak pecah..nak palingkan pun mudah..taklah terkoyak rabak bila nak hidangkan kat mak mertua.. heheheh

apa lah aku ni cerita pasal telur pulak...!!!

^,^

sebenarnya nak cerita manik yang kat atas yang aku buat tu..heheh.. malu nak cerita sebab tu melencong sampai resepi telur..

*,*"

sebenarnya tak terlintas pun nak buat corak crumble beads ni.. tapi sejak akhir ni corak crumble lah yang menjadi tumpuan di kedai-kedai jahit.. aku pun tak ketinggalan nak buat benda ni.. ok first time tau..!!

aku servey-servey juga kat internet, kot-kot ada tutorial FREE crumble beads design.. tapi tak jumpa lak.. yelah.. benda free jek aku nak.. hahahaha..

takpe..takpe.. kak kiah belajar sendiri..!!

hahahah..kat internet pun tak ada tunjuk cara menjahit.. yang ada hanya design jek..

hampa (-,-")

arghhh..takpe kita mulakan version cik ziela pulak ye..

step 1: [step suka suki susun manik]

(susunkan segala manik berbentuk pearl, dari saiz kecil hingga sederhana besar..boleh juga campurkan diomand berbentuk daun kalau nak tambah cantik..macam saya buat tu..susun tu tengok lah kesesuaian dulu..jgn sedap main letak je ye..)

Step 2 :

(teruskan jelah jahitan korang.. buatlah tindih-tindih biar nampak pearl tu timbul.. macam dalam gambar ni..)

(tengok tu..sekejap jek dah jadi banyak..)

(posing dulu..)

(kilauan pearl... tidak boleh disangkal lagi..)

(pearl yang saya guna ni adalah dari Apple Beads..kilauannya yang berkilauan..)

hahahah..sebenarnya gambar yang aku tunjuk tu hanya sebelah tangan jek.. sebelah lagi belum siap sebab manik habis..!!

hahahah..

kalau mak aku kata, kalau buat kerja separuh jalan itu namanya 'tak senonoh' heheheh.. so apakah daya... isnin baru boleh dapatkan stok manik.. itupun kalau kedai masih buka.. aku lupa minggu depan kan CNY..?

ohhh..tidak...!! minta-mintalah kedai tersebut buka..! janganlah tutup..satlagi aku pakai baju bermanik sebelah tangan je la.. =(

p/s: visitor blog saya dah mencapai angka 2,990.. so siapa agaknya orang yang ke 3,000 ye..? i waiting for u dear =) thanks visit my blog..!!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Eh, ada entri berkaitan rupanya..

Snag a button

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...